IKEA katalogen 2011: Det är insidan som räknas

I år trycks IKEA katalogen i svindlande 198 miljoner exemplar, 56 upplagor och på 28 språk. Katalogen dimper ner i brevlådan alldeles i början av hösten och fungerar som ett startskott för säsongens inredningstrender. Men hur blir den egentligen till? Vi frågade Ginny Figlar som är kreativ ledare på IKEA Communications.

I år är det insidan som räknas, varför det?
– Temat handlar om det som utgör ett hem; dina barns konstverk, din farfars fickur och den där billiga prydnadssaken som du köpte i Vietnam… saker som säger något om vem du är. Temat handlar också om att ordning i garderober, kökslådor och tv-bänken gör livet hemma lite bättre. Helt säkert sparar det en massa tid och sänker stressnivån. Att öppna en kökslucka och se dina köksredskap och kryddburkar i prydliga rader kan ge en sådan varm känsla!

Varför valdes den här bilden till årets omslag?
– Vi hoppas att människor kommer titta på den och tänka ”wow”. Människor vill se någonting nytt från IKEA och bli glatt överraskade.

Hur blev den till?
– Från idé till färdig bild tar det nästan sex månader. I mars började vi leta efter en plats för fotografering och det här hemmet på Österlen var perfekt för den känslan vi ville fånga – ett mysigt och privat ögonblick. I HEMNES vitrinskåp, på väggen och bänken finns många personliga föremål som valts ut av våra inredare för att skapa harmoni. Många förberedelser krävs, men själva fotogarferinen tog två dagar. Hela katalogen tar ungefär ett år att göra för alla 75 personer som är inblandade.

Fakta om IKEA katalogen
Design och produktion av IKEA katalogen görs av IKEA Communications AB i Älmhult. Mellan oktober förra året och mars i år skapade ett stort team snickare och heminredare omkring 260 rumsmiljöer i den 8 000 kvadratmeter stora fotostudion. Resultatet dokumenterades av 13 fotografer och omkring 4 000 bilder producerades.

se_katalogrelease_web_0

Senaste inläggen