Trend: picklat!

En av årets globala trender är att konservera och göra 
egna inläggningar, ett hållbart och hemtrevligt sätt att ta tillvara grönsaker, frukt och bär. Vi fick en intervju med Gerry Dufresne, sortimentstrateg på IKEA, som här berättar om trenden som tar en bit av landet in till stan!

Vilka nya mattrender kommer vi att se under 2014?

– Inläggningar och konserveringar. Men det kommer att ta sig
fler utttryck än sylt på burk! Varje år gör vi resor och hembesök på flera olika IKEA marknader. I Novosibirsk mötte vi t ex unga mödrar som reste ut till sina dachor på helgerna för att skörda och ta hem sina odlade grönsaker till stan. Vi såg liknande fenomen i Shanghai där unga par åkte ut till föräldrarnas byar. Och likadant i Italien.

KORKEN burkar 12–29 kr i klarglas med aromtäta lock, perfekta för konservering, OLOFSTORP väggskåp 1695 kr.

Och hur är det med storstäderna?

– Det exploderar. De flesta städer jag har besökt de senaste två åren har kvartersbutiker med hemmagjorda inläggningar gjorda på plats. Inläggningar har blivt en trendig gåva när man går bort på middag. Både i London och New York köpte paren vi mötte närodlat från marknader som de sedan gjorde egna inläggningar av hemma. I New York och London är det en trend, medans det i Moskva och Shanghai är något man alltid har gjort.

Vad är fördelarna med att konservera frukt och grönsaker?

– Det är ett fantastiskt sätt att göra det mesta möjliga av maten vi köper eller odlar själva. Det ger oss möjlighet att göra något personligt att njuta av och dela med oss av under året. Det är också ett sätt att säkerställa vad vi äter, var det kommer ifrån och hur det är framställt. Man slipper för höga sockerhalter, färgämnen och onödiga smaktillsatser.

KORKEN burkar 12–29 kr i återvunnet glas, naturgummi och rostfritt stål, ÄDELSTEN mortel med stöt 99 kr

Varför är denna trend aktuell just nu?

– Det finns många anledningar. Det är kopppat till en slags lantlig romantik. Och det finns en längtan efter traditioner och hemlagat, och av att göra saker själv. Att göra något gott och välsmakande från början och veta vad du lägger i maten. Att äta mer hälsosamt. Det ligger helt i linje med flera av övriga trender vi ser just nu, inom kultur, ekologi och hälsa.

Hör det också ihop med mode?

– Verkligen. Du kan se teman som “Old school” och “Heritage” överallt just nu. Både i klädmodet men också hur man inreder hotel, restauranter, affärer, barer och caféer. Människor söker efter autentiska upplevelser vare sig det gäller kläder, mat, öl, kaffe eller besöket hos frisören eller slaktaren.

 

KORKEN burkar 12–29 kr är perfekta att ge bort med hemlagat innehåll och en fin etikett!

Ser vi tillbaka på en förlorad tid?

– Ja, men vi gör inte en “copypaste” på historien, vi uppdaterar oss och gör det på ett nytt sätt. Vi hämtar inspiration från multikulturella erfarenheter, resor, internet och matprogram – allt blir korsbefruktat till något personligt och unikt.

Har det ekonomiska klimatet påverkat den här trenden?

– Ja, det började säkert med att ekonomin blev mer sparsam. Nu försöker vi undvika att associera oss med lyx oxh extravaganser. Vi söker efter mer samvetsgranna och hållbara sätt att konsumera.

Är detta något vi kan göra tillsammans med andra?

– Den här trenden går ut på att vi vill spendera tid tillsammans i köket, på ett hemtrevligt vis. Och det är briljant att göra tillsammans med barnen. De får leka och pröva sig fram, samtidigt som de lär sig att laga mat och hjälpa till i köket. De lär sig också mer om ingredienser, näringslära och hållbarhet. Se bara hur de gör i Italien, där tomatskörden är en stor familjesammankomst.
 Det finns ju ingen anledning att det inte skulle kunna var så på fler platser. Låt oss göra det till en ny tradition!

Anna L-B, Livet Hemma redaktionen

Senaste inläggen