Friterat är godast!

Hemmagjorda chips är det bästa tricket att få gästerna på supergott humör redan till fördrinken. En snacksbricka fylld av nygjorda krispiga härligheter är både vackert att se på och oemotståndligt gott.

Av sötpotatis, mandelpotatis, palsternacka, svartkål och rödbetor fyller vi egna påsar med tunna krispiga chips. Det bästa redskapet för ett lövtunt resultat är att använda en mandolin eller en bra potatisskalare. Grönkålen behöver man bara rispa i bitar. Fyll en rymlig gryta med rapsolja och håll ett öga på chipsen så att dom inte bränns. Lägg över dom färdiga chipsen på hushållspapper, strössla över flingsalt och smaksätt med kryddor efter humör. Min favoritsmak är salt och vinäger!

Hanna Meijer, redaktionen Livet Hemma

ikea_crips_inspiration_1

Ett kul sätt att servera chipsen på är att göra egna chipspåsar. Här har vi använt presentpåsen FRAMSTÄLLA till rödbetschipsen.

ikea_crips_inspiration_2

Nyheten FÖRBLUFFAD kastrull har extra tjocka väggar och botten, är gjord av aluminium som sprider värme jämnt. Det gör det enklare att reglera värmen så att maten inte bränner vid.

Fotograf: Ragnar Ómarsson
Stylist: Victoria Nordström

Potatis- och rotfruktschips:
Cirka 1 1/2 liter mat-, raps- eller friteringsolja
2 stora potatisar, tvättade och skivade tunt med mandolin på längden
2 stora palsternackor, skalade och skivade tunt med mandolin
3 st rödbetor, skalade och skivade tunt med mandolin
2 st sötpotatis, tvättade och skivade tunt med mandolin på längden
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Tips på saltsmaker:
Vitlökskrydda
Chilikrydda
Lökkrydda
Rökt paprikakrydda
Smaksatta salter
Vinäger

Lägg alla tunt skivade rotfrukter i iskallt vatten, var för sig, cirka 30 minuter innan du friterar. Slunga sedan alla rotfrukter och lägg på handduk eller papper för att torka helt. Om chipsen är våta när de friteras blir de inte lika krispiga. Fyll en kastrull till hälften med olja på hög värme. Här är det viktigt att inga barn kommer i närheten, att fläkten är av och att du har ett lock nära till hands ifall att det skulle ta eld. Du kan testa temperaturen på oljan genom att lägga i ett potatischips. Om det blir gyllenbrun på cirka 2 minuter är det lagom varmt. Har du en termometer ska oljan upp till 175-180 grader. Fritera varje sort för sig. Det ska ta cirka 3-4 minuter. Oftast tar rödbetorna längst tid. Rör runt ibland med hålslev så att de inte bränns.

När chipsen känns krispiga, lyft ur de med hålsleven och lägg över på plåt med hushållspapper. Sprid ut chipsen så att de inte ligger i en hög när de torkar, då blir de krispigare. Krydda och strö över flingsalt när de torkat helt och servera.

Svartkålschips:
1 paket svartkål
1 msk olja
Salt
1 nypa rökt paprikapulver

Sätt ugnen på 170 grader. Kål är otroligt gott att göra chips på. När du sköljt kålen slå den lätt mot en handduk för att torka, eller slunga i salladsslunga. Riv av lagom stora bitar från stammen och lägg på plåt med bakplåtspapper. Ringla över och massera in chipsen med oljan, använd lagom med olja så att kålen blir krispig. Sätt in i mitten av ugnen i 5-6 minuter. Ta ut, salta och strö över en nypa rökt paprikapulver. Låt svalna innan servering.

Senaste inläggen